До ЦК Профспілки працівників освіти і науки України надходять звернення від організаційних ланок та членів Профспілки з питання застосування Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», зокрема, щодо обмеження роботи близьких осіб у навчальних закладах. Із цього приводу роз’яснюємо наступне. Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 7.04.2011 р. № 3206-VI (далі – Закон № 3206) є основним законодавчим актом, який на сьогодні визначає основні засади запобігання і протидії корупції в публічній і приватній сферах суспільних відносин, у тому числі у сфері освіти. Статтею 9 Закону № 3206 передбачено, що посадові особи юридичних осіб публічного права, які одержують заробітну плату за рахунок державного чи місцевого бюджету, не можуть мати у безпосередньому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути безпосередньо підпорядкованими у зв'язку з виконанням повноважень близьким їм особам. Відповідно до цього Закону безпосереднім підпорядкуванням вважаються відносини прямої організаційної або правової залежності підлеглої особи від її керівника, в тому числі через вирішення (участь у вирішенні) питань прийняття на роботу, звільнення з роботи, застосування заохочень, дисциплінарних стягнень, надання вказівок, доручень, контролю за їх виконанням. Близькими особами є: подружжя, діти, батьки, рідні брати і сестри, дід, баба, онуки, усиновлювачі, усиновлені, а також інші особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки із суб’єктом відповідальності за корупційне правопорушення. Згідно вимог Закону № 3206 вказані особи зобов'язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб. Уразі виникнення обставин, пов’язаних з безпосереднім підпорядкуванням близьких родичів закон надає можливість відповідним особам у п’ятнадцятиденний строк добровільно вжити заходів щодо усунення таких обставин, наприклад, одному із близьких родичів подати заяву про звільнення. Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не будуть усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк із моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає безпосереднє підпорядкування. У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади. Що стосується ознак юридичної особи публічного права, то з урахуванням положень ст. 81 Цивільного кодексу України та ст. 27 Закону України «Про вищу освіту», ст. 11 Закону України «Про загальну середню освіту» навчальні заклади державної та комунальної форм власності є юридичними особами публічного права. Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону № 3206 суб'єктами відповідальності за корупційні правопорушення, зокрема, є: посадові особи юридичних осіб публічного права, які одержують заробітну плату за рахунок державного чи місцевого бюджету; особи, які постійно або тимчасово обіймають посади, пов'язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов'язків, або особи, спеціально уповноважені на виконання таких обов'язків у юридичних особах приватного права незалежно від організаційно-правової форми, відповідно до закону. Виходячи з цих формальних ознак, посадові особи навчальних закладів, зокрема, ректор, проректор, директор, заступник директора, керівники структурних підрозділів, можуть бути віднесені до осіб, на яких поширюються передбачені законом обмеження щодо роботи близьких осіб. Але, цим же законом встановлено виключення із загального правила, а саме, обмеження щодо роботи близьких осіб не поширюється на осіб, які працюють в галузі освіти (п.п. 4 абз. 3 ч. 1 ст. 9 Закону). Тобто, такі обмеження не поширюються на працівників навчальних закладів, в тому числі і на посадових осіб цих навчальних закладів. Враховуючи викладене, обмеження щодо роботи близьких осіб, встановлені абз. 1 ч. 1 ст. 9 Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», не поширюються на працівників та посадових осіб навчальних закладів.
Юридичний відділ ЦК Профспілки
|