: : Навігація : :
: : Календарь : :
: : Архіви : :
: : Партнери : :
Зворотній зв'язокЗв'язок з адміністрацією
- Гість
Будь ласка, зареєструйтесь
: : Опитування : :
Як Ви ставитесь до пенсійної реформи? [?]
: : Актуальні документи : :
- ВІДПОЧИНОК. САНАТОРІЙ ЧЕРЕМОШ. МОРШИН
- Санаторій Черемош м.Моршин знаходиться в центрі курорту, в лісопарковій зоні – екологічно чистій місцевості, де сама природа сприяє вашому від...
- Статут профспілки працівників освіти і науки України
- Завантажити статут [attachment=305] ...
- КОЛЕКТИВНИЙ ДОГОВІР (УГОДА) між управлінням освіти і науки облдержадміністрації та обласним комітетом профспілки працівників освіти і науки України на 2012– 2015 роки
- Завантажити угоду [attachment=2] ...
- Розмір мінімальної заробітної плати: позиція профспілок
- В основу державної соціальної політики покладено ідею соціальних мінімумів: прожитковий мінімум, мінімальна зарплата, мінімальна пенсія, ака...
- Контакти
- КІРОВОГРАДСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ &nb...
Щодо виплати надбавки за престижність педагогічної праці
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.01.2018 р. №23 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (набрала чинності з 01.01.2018 р.) внесено зміни до постанов Кабінету Міністрів України від 23.03.2011р. № 373 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I-II рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» та від 14.01.2015 № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам».
Змінами до постанови Кабінету Міністрів України № 373 граничний розмір надбавки педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування, тобто усім педагогічним працівникам, збільшено з 20% до 30% посадового окладу (ставки заробітної плати). Обмежено мінімальний розмір надбавки всім педагогічним працівникам величиною не менше 5%, який був відсутній у попередній редакції постанови Кабінету Міністрів України № 373.
Але підвищення розміру надбавки до 30% розмежовано у часі залежно від посад педагогічних працівників, типів закладів освіти, предметів навчального плану.
Встановлено, що з 1 січня 2018 року надбавка в граничному розмірі до 30%, тобто від 20% до 30% включно, встановлюється керівникам закладів загальної середньої освіти, їх заступникам, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям та викладачам закладів професійної (професійно-технічної) і вищої освіти, які викладають предмети згідно з Державним стандартом загальної середньої освіти.
До закладів загальної середньої освіти належать навчальні заклади, зазначені у попередній редакції статті 9 Закону України «Про загальну середню освіту», що діють за Статутами, розробленими відповідно до вимог Закону України «Про загальну середню освіту» в редакції до змін, внесених Законом України «Про освіту» від 5.09.2017 № 2145-VII, а також у чинній редакції.
Відповідно до переліку посад педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.06.2000 № 963, до посад педагогічних працівників відносяться:
– директори, їх заступники з навчальної, виховної, навчально-виховної, методичної, виробничої, навчально-методичної, навчально-виробничої роботи;
– завідувачі філією, заступники завідувача філією з навчально-виховної (навчальної, виховної) роботи;
– завідувачі навчальної (педагогічної) частини закладів охорони здоров’я та соціального забезпечення;
– вчителі (включаючи вчителів-логопедів та вчителів-дефектологів), викладачі загальноосвітніх дисциплін закладів професійної (професійно-технічної) і вищої освіти.
Причому, перші три категорії з названих відносяться до посад керівників закладів загальної середньої освіти.
Зауважуємо, що розмір надбавки з 1 січня 2018 р. не може бути меншим, ніж 20% посадового окладу (ставки заробітної плати) та не вище 30% таким педагогічним працівникам:
- керівникам шкіл, в яких апробують державний стандарт початкової освіти відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988, їх заступникам, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям таких шкіл;
- керівникам шкіл, в яких навчання хоча б в одному з початкових класів здійснюватиметься за державним стандартом початкової освіти в рамках реалізації зазначеної Концепції, їх заступникам, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям таких класів зазначених шкіл;
- вчителям української мови і літератури шкіл з навчанням мовами національних меншин, зокрема російською та іншими, що передбачені відповідними навчальними планами закладів загальної середньої освіти.
Всім іншим педагогічним працівникам усіх типів закладів та установ освіти (зокрема дошкільної та позашкільної) надбавка в розмірі до 30% посадового окладу (ставки заробітної плати), тобто від 20% до 30 % включно, може бути встановлена з 1 вересня 2018 року.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 373 від 23.03.2011р., розмір надбавки встановлюється керівником закладу (установи) у межах фонду оплати праці.
Однак, постанови № 373 від 23.03.2011р. та № 23 від 11.01.2018 р., не містять норм про надання права керівникові встановлювати надбавку відповідно до особистого внеску працівника у загальні результати роботи закладу, не передбачають права диференціації керівником закладу розміру надбавки залежно від кваліфікаційної категорії працівника, стажу педагогічної роботи, типу навчального закладу, додатково виконуваних робіт тощо.
При цьому неприпустимо зменшувати надбавку тим педагогічним працівникам, яким вона виплачувалася у граничному розмірі 20%, оскільки згідно з п. 6.3.20 Галузевої угоди на 2016-2020 роки така надбавка встановлюється у максимальному розмірі.
Відповідно до пункту 68 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 № 102, педагогічним працівникам щомісячно виплачується заробітна плата, встановлена при тарифікації.
Крім того, відповідно до статті 32 Кодексу законів про працю України та пункту 5.3.17 Галузевої угоди про зміну істотних умов праці, зокрема розмірів оплати, працівники, серед яких педагогічні, мають бути повідомлені не пізніше ніж за два місяці.
Відповідно до п. 9.2.1 Галузевої угоди з виборними профспілковими органами погоджуються всі нормативні акти, які стосуються прав та інтересів працівників у сфері трудових та соціально-економічних відносин, в тому числі і розпорядчі акти щодо встановлення чи зміни розміру надбавок.
Згідно Закону України «Про колективні договори і угоди», п. 1.4 Галузевої угоди її положення діють безпосередньо та поширюються на працівників закладів освіти, які перебувають у сфері дії сторін Угоди, і є обов’язковими для включення до колективних договорів, угод нижчого рівня.
На неприпустимості зменшення заробітних плат педагогічних працівників, зокрема 20% надбавки за престижність праці неодноразово наголошували Міністр освіти і науки Л.Гриневич та Прем’єр-міністр В. Гройсман (публічні заяви http://osvita.ua/blogs/59509/, https://osvita.ua/school/59642/ тощо), кваліфікуючи зменшення надбавки за престижність педагогічної праці як зловживання повноваженнями місцевої влади. При цьому Міністр освіти і науки Л.Гриневич неодноразово заявляла, що залишки освітньої субвенції повинні використовуватися в першу чергу на оплату праці педагогів, в тому числі на виплату надбавки за престижність педагогічної праці в максимальному обсязі. Використання цих коштів на інші потреби, у томи числі на матеріально-технічне забезпечення навчальних закладів, при урізанні виплат вчителям є абсолютно недопустимим. Міністр освіти і науки України вказала шляхи вирішення проблеми: перерозподіл залишків освітньої субвенції, а в разі її недостатності, звернення до центральних органів влади, зокрема до Міністерства освіти і науки України, ефективне використання коштів місцевих бюджетів, в т.ч. депозитів, жорсткого контролю та економії.
Щодо фінансового забезпечення виплат надбавки, то відповідно до ч. 4 ст. 77 Бюджетного кодексу України, місцеві ради при затверджені відповідних бюджетів повинні враховувати в першочерговому порядку потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством України умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», місцеві бюджети – це плани утворення і використання фінансових ресурсів, які необхідні для забезпечення функцій та повноважень місцевого самоврядування.
Одним із власних повноважень органів місцевих рад, що передбачені ст. 32 зазначеного закону, є управління закладами освіти, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів. Тому з метою забезпечення належного рівня заробітної плати педагогічним працівникам місцеві ради можуть під час затвердження місцевих бюджетів та внесенні до них змін, приймати рішення про збільшення обсягів бюджетних призначень та фонду оплати праці, необхідних для встановлення надбавок.
Згідно ст. 57 Закону України «Про освіту», держава гарантує виплату педагогічним працівникам щорічної грошової винагороди в розмірі до одного посадового окладу (ставки заробітної плати) за сумлінну працю, зразкове виконання покладених на них обов’язків.
П. 8.3.1 Галузевої угоди та п. 8.3.2 Обласної угоди передбачено надання відповідно до ст.57 Закону України «Про освіту» педагогічним працівникам щорічної грошової винагороди за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов’язків у розмірі одного посадового окладу; виплачувати винагороду за сумлінну працю при звільненні педагогічних працівників серед навчального року з урахуванням часу фактичної роботи.
Згідно з п. 6.3.15 Галузевої угоди та п. 6.3.11 Обласної угоди не допускається зменшення або скасування стимулюючих виплат, надбавок і доплат, які встановлені у граничних розмірах.
Згідно ст. 2 Закону України «Про оплату праці», надбавка за престижність педагогічної праці та грошова винагорода за сумлінну працю є частиною заробітної плати працівника.
Згідно ст. 238 КЗпП України спори щодо виплати заробітної плати не обмежуються будь-яким строком.
Ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Звертаємо увагу, що чинним законодавством за несвоєчасну виплату заробітної плати чи виплату її не у повному розмірі, невиконання колективних договорів, угод встановлено такі види відповідальності:
- дисциплінарна: звільнення (п. 1 ст. 41 КЗпП України);
- адміністративна відповідальність: штраф до 11 169 грн. (ст. 41, 41-2 КпАП України, 265 КЗпП України);
- кримінальна: штраф, позбавлення волі на строк до 5 років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю (ст. 175 КК України).
Керівникам органів управління освітою райдержадміністрацій, виконавчих комітетів міських рад та міських, селищних і сільських рад об’єднаних територіальних громад Управлінням освіти, науки, молоді та спорту Кіровоградської ОДА направлено роз’яснення з цих питань (вих. № 35-12/524/0.35 від 15.02.2019 р.), виконання якого просимо взяти на контроль.
Змінами до постанови Кабінету Міністрів України № 373 граничний розмір надбавки педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування, тобто усім педагогічним працівникам, збільшено з 20% до 30% посадового окладу (ставки заробітної плати). Обмежено мінімальний розмір надбавки всім педагогічним працівникам величиною не менше 5%, який був відсутній у попередній редакції постанови Кабінету Міністрів України № 373.
Але підвищення розміру надбавки до 30% розмежовано у часі залежно від посад педагогічних працівників, типів закладів освіти, предметів навчального плану.
Встановлено, що з 1 січня 2018 року надбавка в граничному розмірі до 30%, тобто від 20% до 30% включно, встановлюється керівникам закладів загальної середньої освіти, їх заступникам, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям та викладачам закладів професійної (професійно-технічної) і вищої освіти, які викладають предмети згідно з Державним стандартом загальної середньої освіти.
До закладів загальної середньої освіти належать навчальні заклади, зазначені у попередній редакції статті 9 Закону України «Про загальну середню освіту», що діють за Статутами, розробленими відповідно до вимог Закону України «Про загальну середню освіту» в редакції до змін, внесених Законом України «Про освіту» від 5.09.2017 № 2145-VII, а також у чинній редакції.
Відповідно до переліку посад педагогічних працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.06.2000 № 963, до посад педагогічних працівників відносяться:
– директори, їх заступники з навчальної, виховної, навчально-виховної, методичної, виробничої, навчально-методичної, навчально-виробничої роботи;
– завідувачі філією, заступники завідувача філією з навчально-виховної (навчальної, виховної) роботи;
– завідувачі навчальної (педагогічної) частини закладів охорони здоров’я та соціального забезпечення;
– вчителі (включаючи вчителів-логопедів та вчителів-дефектологів), викладачі загальноосвітніх дисциплін закладів професійної (професійно-технічної) і вищої освіти.
Причому, перші три категорії з названих відносяться до посад керівників закладів загальної середньої освіти.
Зауважуємо, що розмір надбавки з 1 січня 2018 р. не може бути меншим, ніж 20% посадового окладу (ставки заробітної плати) та не вище 30% таким педагогічним працівникам:
- керівникам шкіл, в яких апробують державний стандарт початкової освіти відповідно до Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988, їх заступникам, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям таких шкіл;
- керівникам шкіл, в яких навчання хоча б в одному з початкових класів здійснюватиметься за державним стандартом початкової освіти в рамках реалізації зазначеної Концепції, їх заступникам, посади яких віднесені до посад педагогічних працівників, вчителям таких класів зазначених шкіл;
- вчителям української мови і літератури шкіл з навчанням мовами національних меншин, зокрема російською та іншими, що передбачені відповідними навчальними планами закладів загальної середньої освіти.
Всім іншим педагогічним працівникам усіх типів закладів та установ освіти (зокрема дошкільної та позашкільної) надбавка в розмірі до 30% посадового окладу (ставки заробітної плати), тобто від 20% до 30 % включно, може бути встановлена з 1 вересня 2018 року.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 373 від 23.03.2011р., розмір надбавки встановлюється керівником закладу (установи) у межах фонду оплати праці.
Однак, постанови № 373 від 23.03.2011р. та № 23 від 11.01.2018 р., не містять норм про надання права керівникові встановлювати надбавку відповідно до особистого внеску працівника у загальні результати роботи закладу, не передбачають права диференціації керівником закладу розміру надбавки залежно від кваліфікаційної категорії працівника, стажу педагогічної роботи, типу навчального закладу, додатково виконуваних робіт тощо.
При цьому неприпустимо зменшувати надбавку тим педагогічним працівникам, яким вона виплачувалася у граничному розмірі 20%, оскільки згідно з п. 6.3.20 Галузевої угоди на 2016-2020 роки така надбавка встановлюється у максимальному розмірі.
Відповідно до пункту 68 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 № 102, педагогічним працівникам щомісячно виплачується заробітна плата, встановлена при тарифікації.
Крім того, відповідно до статті 32 Кодексу законів про працю України та пункту 5.3.17 Галузевої угоди про зміну істотних умов праці, зокрема розмірів оплати, працівники, серед яких педагогічні, мають бути повідомлені не пізніше ніж за два місяці.
Відповідно до п. 9.2.1 Галузевої угоди з виборними профспілковими органами погоджуються всі нормативні акти, які стосуються прав та інтересів працівників у сфері трудових та соціально-економічних відносин, в тому числі і розпорядчі акти щодо встановлення чи зміни розміру надбавок.
Згідно Закону України «Про колективні договори і угоди», п. 1.4 Галузевої угоди її положення діють безпосередньо та поширюються на працівників закладів освіти, які перебувають у сфері дії сторін Угоди, і є обов’язковими для включення до колективних договорів, угод нижчого рівня.
На неприпустимості зменшення заробітних плат педагогічних працівників, зокрема 20% надбавки за престижність праці неодноразово наголошували Міністр освіти і науки Л.Гриневич та Прем’єр-міністр В. Гройсман (публічні заяви http://osvita.ua/blogs/59509/, https://osvita.ua/school/59642/ тощо), кваліфікуючи зменшення надбавки за престижність педагогічної праці як зловживання повноваженнями місцевої влади. При цьому Міністр освіти і науки Л.Гриневич неодноразово заявляла, що залишки освітньої субвенції повинні використовуватися в першу чергу на оплату праці педагогів, в тому числі на виплату надбавки за престижність педагогічної праці в максимальному обсязі. Використання цих коштів на інші потреби, у томи числі на матеріально-технічне забезпечення навчальних закладів, при урізанні виплат вчителям є абсолютно недопустимим. Міністр освіти і науки України вказала шляхи вирішення проблеми: перерозподіл залишків освітньої субвенції, а в разі її недостатності, звернення до центральних органів влади, зокрема до Міністерства освіти і науки України, ефективне використання коштів місцевих бюджетів, в т.ч. депозитів, жорсткого контролю та економії.
Щодо фінансового забезпечення виплат надбавки, то відповідно до ч. 4 ст. 77 Бюджетного кодексу України, місцеві ради при затверджені відповідних бюджетів повинні враховувати в першочерговому порядку потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством України умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», місцеві бюджети – це плани утворення і використання фінансових ресурсів, які необхідні для забезпечення функцій та повноважень місцевого самоврядування.
Одним із власних повноважень органів місцевих рад, що передбачені ст. 32 зазначеного закону, є управління закладами освіти, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів. Тому з метою забезпечення належного рівня заробітної плати педагогічним працівникам місцеві ради можуть під час затвердження місцевих бюджетів та внесенні до них змін, приймати рішення про збільшення обсягів бюджетних призначень та фонду оплати праці, необхідних для встановлення надбавок.
Згідно ст. 57 Закону України «Про освіту», держава гарантує виплату педагогічним працівникам щорічної грошової винагороди в розмірі до одного посадового окладу (ставки заробітної плати) за сумлінну працю, зразкове виконання покладених на них обов’язків.
П. 8.3.1 Галузевої угоди та п. 8.3.2 Обласної угоди передбачено надання відповідно до ст.57 Закону України «Про освіту» педагогічним працівникам щорічної грошової винагороди за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов’язків у розмірі одного посадового окладу; виплачувати винагороду за сумлінну працю при звільненні педагогічних працівників серед навчального року з урахуванням часу фактичної роботи.
Згідно з п. 6.3.15 Галузевої угоди та п. 6.3.11 Обласної угоди не допускається зменшення або скасування стимулюючих виплат, надбавок і доплат, які встановлені у граничних розмірах.
Згідно ст. 2 Закону України «Про оплату праці», надбавка за престижність педагогічної праці та грошова винагорода за сумлінну працю є частиною заробітної плати працівника.
Згідно ст. 238 КЗпП України спори щодо виплати заробітної плати не обмежуються будь-яким строком.
Ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Звертаємо увагу, що чинним законодавством за несвоєчасну виплату заробітної плати чи виплату її не у повному розмірі, невиконання колективних договорів, угод встановлено такі види відповідальності:
- дисциплінарна: звільнення (п. 1 ст. 41 КЗпП України);
- адміністративна відповідальність: штраф до 11 169 грн. (ст. 41, 41-2 КпАП України, 265 КЗпП України);
- кримінальна: штраф, позбавлення волі на строк до 5 років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю (ст. 175 КК України).
Керівникам органів управління освітою райдержадміністрацій, виконавчих комітетів міських рад та міських, селищних і сільських рад об’єднаних територіальних громад Управлінням освіти, науки, молоді та спорту Кіровоградської ОДА направлено роз’яснення з цих питань (вих. № 35-12/524/0.35 від 15.02.2019 р.), виконання якого просимо взяти на контроль.
Юристконсульт обкому
- Розділ: Соціально-економічний захист » Оплата праці
| - Автор: Lenchik
- Коментарів: 0
- Переглядів: 1845
|
Информация
Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.