: : Навігація : :
: : Календарь : :
: : Архіви : :
: : Партнери : :
Зворотній зв'язокЗв'язок з адміністрацією
- Гість
Будь ласка, зареєструйтесь
: : Опитування : :
Як Ви ставитесь до пенсійної реформи? [?]
: : Актуальні документи : :
- ВІДПОЧИНОК. САНАТОРІЙ ЧЕРЕМОШ. МОРШИН
- Санаторій Черемош м.Моршин знаходиться в центрі курорту, в лісопарковій зоні – екологічно чистій місцевості, де сама природа сприяє вашому від...
- Статут профспілки працівників освіти і науки України
- Завантажити статут [attachment=305] ...
- КОЛЕКТИВНИЙ ДОГОВІР (УГОДА) між управлінням освіти і науки облдержадміністрації та обласним комітетом профспілки працівників освіти і науки України на 2012– 2015 роки
- Завантажити угоду [attachment=2] ...
- Розмір мінімальної заробітної плати: позиція профспілок
- В основу державної соціальної політики покладено ідею соціальних мінімумів: прожитковий мінімум, мінімальна зарплата, мінімальна пенсія, ака...
- Контакти
- КІРОВОГРАДСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФСПІЛКИ ПРАЦІВНИКІВ &nb...
Незважаючи ні на що, плануємо завтрашній день
5 жовтня 2023 року у щотижневій газеті Кіровоградщини "Народне слово" надруковано інтерв'ю з головою Кіровоградської обласної організації Профспілки працівників освіти і науки України СЕРГІЄМ ПЕТРОВИМ.
- Які особливості нинішнього навчального року – для освітян та профспілкових лідерів?
Другий навчальний рік розпочинаємо у період повномасштабної війни розв’язаної рф. Особливості – в першу чергу забезпечення безпечний умов учасникам навчально-виховного процесу. Надання якісних знань та навичок і серед головних завдань педагога – формування патріота України на основі культу української мови та реальної правдивої історії нашої Батьківщини. Процес отримання знань неможливий без матеріально – технічного забезпечення навчальних закладів і високопрофесійного кадрового потенціалу. Отже, без відповідного фінансування це буде зробити надзвичайно складно. Ми розуміємо, що в державі діє військовий стан і переважно видатки державного бюджету ідуть на оборону країни. Тож сьогодні, як ніколи, важливим є максимально можливе фінансування галузі з місцевих бюджетів, а це без плідного соціального діалогу з депутатами та керівниками ТГ неможливе.
Звичайно ж, одним із головних завдань обласної організації Профспілки є правовий захист прав та інтересів освітян та осіб, які навчаються у трудових та соціально-економічних відносинах, як у поточних, так і перспективних питаннях: вчасна і в повному обсязі виплата заробітної плати та стипендій, забезпечення встановлених законодавством та колективними договорами гарантій, що особливо актуально під час дії воєнного стану, коли окремі права та гарантії можуть обмежуватися, коли працює специфічне законодавство, яке не є звичним і добре знайомим більшості громадян, коли вони переживають новий досвід організації життя та праці під час гарячої фази війни. Ось такі поточні завдання на початку нового навчального року.
- Голова Профспілки освітян України нещодавно у статті на сайті Інтернаціоналу освіти зазначив, що головне – безпека навчального процесу для вчителів та дітей. Яка ситуація з укриттями в області?
Побудова та облаштування укриттів – це надважливе завдання. Наскільки мені відомо, практично всі бюджети громад області скерували на ці цілі значні видатки і преважна більшість закладів освіти мають укриття. Є, безумовно, питання до їх якості та комфортності перебування в них, але в основному питання вирішено. Підтвердженням цьому є той факт, що понад 90% закладів освіти розпочали роботу в очному режимі.
Питання створення безпечних умов не нове для нас, воно завжди було під особливим контролем Профспілки, просто зараз воно набуло нових сенсів та форм роботи, що оперативно відображаються в колективних договорах і угодах, виконання положень яких контролюється надзвичайно ретельно. Декілька раз питання безпеки праці обговорювалися на навчанні профактиву, які проводяться незважаючи на війну, з цього питання направлялися письмові роз’яснення та методичні матеріали профспілковим організаціям, органам управління освітою та керівникам закладів і установ освіти. Ще з початку 2020 року в зв’язку із оголошенням пандемії, освіта - одна з перших галузей, де почали впроваджуватися нові безпекові заходи, в тому числі організація дистанційного навчання, що постійно вдосконалюється, і зокрема, це дало змогу навіть за умов тотальних обстрілів і блекаутів забезпечити надання достатньо якісних освітніх послуг.
Відповідно, за участі Профспілки вносилися необхідні у нових реаліях зміни до чинного законодавства, ретельно відслідковувалося правильність його застосування, надавалися усні і письмові роз’яснення працівникам і керівникам закладів та установ освіти, учням і студентам та їх батькам.
Вже традиційним став конкурс з охорони праці, який щорічно організовується Профспілкою, відзначаючи кращі колективи грошовими винагородами, тим самим ще й у такий спосіб стимулюючи цей вид роботи та отримуючи змогу вивчати, узагальнювати і поширювати передовий досвід організації безпечних умов праці.
- На якому етапі проблема про погодження з профспілковими органами питання щодо локальних актів, які видають керівники закладів?
На жаль, ми не можемо констатувати цілковите вирішення цієї проблеми, але це більше пов’язано з людським фактором, оскільки порушення допускають окремі керівники закладів освіти. В нашій галузі Профспілкою досягнено достатнього унормування обов’язку роботодавця погоджувати з профспілковими органами всіх без виключення локальних нормативних актів, що видаються роботодавцем (наказів, розпоряджень, інструкцій, графіків, розкладів тощо). Крім вимог про погодження окремих видів локальних нормативних актів, що містяться у Законі України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», пряму норму про обов’язковість погодження з Профспілкою містить Галузева, Обласна та регіональні угоди а також всі колективні договори. Систематично, і з початком цього навчального року також, щодо цього проводяться навчання профактиву та надсилаються детальні роз’яснення роботодавцям. Для нас процедура погодження не є простою формальністю, це можливість ефективно впливати на дії та рішення роботодавців, вести з ними переговори тощо.
Важливим також є і те, що унормовано колективними договорами і угодами участь представників Профспілки в роботі дорадчих та робочих органах усіх рівнів: комісіях, колегіях, радах тощо, що дає змогу брати участь в розробці, вносити пропозиції та коригувати зміст локальних нормативних актів ще на стадії їх створення, до їх підписання і погодження.
- Роль колективних договорів сьогодні.
Значення колективних договорів важко переоцінити в будь-який час, а сьогодні й поготів. Останнім часом трудове законодавство зазнало значних змін під впливом пандемії короновірусу, війни та й, власне, розвитку суспільних відносин в цілому. Багато нормативних актів приймалося в умовах виключних обставин і елементарного браку часу, коли ситуацію було важко (а подекуди і неможливо) прогнозувати, апробувати і передбачити особливості правозастосування.
Очевидно, що за таких умов виникають юридичні колізії, неузгодженість окремих норм або ж, взагалі, правовий вакуум чи варіативність. За таких умов досягти законності та справедливості при захисті прав та інтересів працівників, збалансованості між правами та обов’язками можливо чи не в єдиний спосіб – закріплюючи домовленості працівників через представництво Профспілки з роботодавцем, сформулювавши і закріпивши їх у колективному договорі. Саме в колективному договорі та його додатках визначаються системи оплати праці, конкретизуючи доплати і надбавки за окремі види робіт чи особливі досягнення, закріплюються умови праці, в тому числі і вимоги до її безпечності, встановлюються гарантії та соціальні пільги тощо – іншими словами: колективний договір встановлює і конкретизує вимоги до умов праці та винагороди за неї, усуваючи приводи для трудових спорів ще до їх виникнення, без нього неможливо обійтися.
Саме тому Профспілка надає роботі з укладання та контролю за виконанням колективних договорів надзвичайного значення: на всіх рівнях профорганізацій систематично (в умовах пандемії та воєнного стану також) проводяться навчання профактиву щодо процедури укладання колективних договорів та їх змісту, фаховими юристами Профспілки розроблено, постійно удосконалюються та рекомендуються до застосування типові зразки колдоговорів для різних типів закладів і установ освіти, враховуючи їхні особливості, постійно відбувається оперативне реагування на виникнення нових особливостей в правовідносинах в галузі та їх врегулювання у колективних договорах. Це постійна кропітка і відповідальна робота.
Важливим є те, що ми одні з перших запровадили практику розповсюдження лише на членів Профспілки умов колективного договору, які перевершують гарантії, встановлені чинним законодавством. Наприклад, чинне законодавство встановлює оплату вимушеного простою не з вини працівника у розмірі 2/3 середнього заробітку, а Профспілці в процесі переговорів з роботодавцем вдалося досягти гарантованої оплати такого вимушеного простою в розмірі середнього заробітку (тобто на третину більше). Оскільки це досягнення саме Профспілки, то справедливим буде, якщо ним будуть користатися лише її члени. Але на сьогодні побутує практика, коли умови колдоговорів розповсюджуються однаково на всіх працівників, не залежно від членства в Профспілці, але такий стан справ не є справедливим. Тому, щоб виправити ситуацію, ми рекомендуємо, керуючись рекомендаціями Міжнародної організації праці, включати в колективні договори умови, що дозволяють лише членам Профспілки користуватися її надбаннями (перевагами), що перевершують встановлені законодавством мінімуми гарантій (соціальних чи то в оплаті праці, нормах відпочинку тощо).
Крім системного моніторингу стану колдоговірної роботи в організаціях усіх рівнів, обласною організацією Профспілки започатковано і щорічно проводиться конкурс на кращий колективний договір, параметри оцінювання яких постійно удосконалюються. Однак, щоб отримати перемогу у цьому конкурсі та значну винагороду за призові місця, недостатньо просто виписати укласти гарний колективний договір, який би відповідав всім заявленим високим критеріям і вимогам, потрібно домогтися його виконання. Цей конкурс дає змогу не лише стимулювати колдоговірні процеси, а і створює можливість вивчення кращого досвіду та його поширення, що, в свою чергу, має наслідком покращення умов праці та її оплати, вирішення окремих проблем, зміцнення захисту прав та інтересів освітян. Двічі на рік спеціальні комісії, куди входять представники сторін колдоговору, аналізують його виконання і не рідше одного разу на рік представники роботодавця і профорганізації звітують перед колективом про виконання.
- Чи вирішено традиційну проблему галузі щодо використання залишків освітньої субвенції?
Ситуація з залишками освітньої субвенції у 2023 році покращилася порівняно з минулими роками, і, в першу чергу, завдяки системному контрою виборних профспілкових органів на місцях. Залишки станом на 01.08.23. складали понад 78 млн. грн., найбільші у громадах м. Кропивницький, обласному бюджеті, Гайворонській, Олександрівській громадах, проте переважно накопичення коштів відбувається з метою виплати грошової винагороди до дня працівників освіти.
- Що можете сказати про нове положення про атестацію педпрацівників? Яка роль профспілки у цьому процесі?
Всі організаційні ланки Профспілки (починаючи від первинних організацій і до Центрального комітету) активно працювали на розробкою нового Положення про атестацію педагогічних працівників, активно обговорюючи, надаючи пропозиції та зауваження. На жаль не всі вони були враховані. Одна з новацій нового Положення про атестацію педпрацівників – норма про участь представників профспілкових організацій у роботі атестаційної комісії. Сьогодні представники Профспілки включаються до складу атестаційних комісій всіх рівнів, здійснюють контроль за дотриманням вимог законодавства при проведенні атестації та нарівні з іншими членами беруть участь у прийнятті рішень. При оспорюванні рішень атестаційної комісії педпрацівниками, профспілкові органи забезпечують правову допомогу при підготовці апеляції.
- Чи зрушена проблема щодо фінансування проведення обов’язкових медичних оглядів?
Це питання, як і раніше, на постійному нашому контролі і вирішується, як і в минулі роки, по різному. Починаючи ще з весни, обласний комітет Профспілки спрямував письмові роз’яснення та звернення роботодавцям, головам, депутатам територіальних та обласної ради, керівникам органів управління освітою та керівникам закладів освіти, до обласної військової адміністрації з вимогою забезпечити фінансування медоглядів працівників освіти за рахунок роботодавця, надавши всі законодавчі обгрунтування. Зараз обласний комітет моніторить стан вирішення цього питання, але, за попередньою інформацією, переважно у ТГ це питання вирішується – оплату медоглядів згідно закону здійснює роботодавець. Проте, на жаль, негативно це питання вирішується в закладах обласного підпорядкування. Департамент освіти і науки, посилаючись на військовий стан, недостатність фінансування, звернувся з доповідною щодо додаткового фінансування до обласної військової адміністрації та обласної ради. В результаті це питання навіть не розглядалося на сесії обласної ради, проте є відповіді цих інстанцій, що питання на контролі і буде позитивно вирішено. Проблема лиш в тому що розпочався новий навчальний рік і керівники цих закладі змусили працівників проходити медогляди за власні кошти, а це від 1300 до 1800 грн. в залежності від територій, ми вже не рахуємо кошти на дорогу. Заради об’єктивності маємо сказати, що в окремих закладах працівникам видали незначні суми премій, а в деяких пообіцяли компенсацію за медогляди в кінці року за умови економії фонду заробітної плати. Роботу щодо врегулювання цього питання продовжуємо.
- Оплата праці освітян в умовах воєнного часу, зокрема під час дистанційного навчання? Що скажете про нову модель оплати праці вчителів та пілотний проект нової системи оплати праці?
В переважній більшості освітяни почали працювати дистанційно ще до початку повномасштабного вторгнення російських військ в Україну, ще під час карантину в зв’язку з пандемією короновірусу. Тому питання оплати праці на час оголошення в країні воєнного стану були врегульовані. Власне, особливих питань стосовно оплати праці не виникало й у ковідний період, тому що змін зазнали лише організаційні форми роботи (впроваджено дистанційну), а оплата залишалася без змін, ситуація вимагала застосування дещо інших прийомів та методів, але суть роботи залишалася та сама, посадові обов’язки – ті самі, тому і оплата праці особливих змін не зазнала. Певна відмінність була лише у оплаті простою: за період вимушеного простою, наприклад під час самоізоляції, виплачувався середньомісячний заробіток, а не 2/3 (як у інших галузях), що було беззаперечним здобутком Профспілки.
Агресія рф, що спричинила запровадження воєнного стану в Україні, не зумовила особливих змін в оплаті праці освітян: вони продовжували працювати (в нових умовах, але виконували ті ж самі функції) і це не призвело до змін в оплаті праці. Це має як позитивну сторону – умови не погіршилися, але має і негатив – вже досить тривалий час і без того невисокі доходи освітян не підвищувалися, не зважаючи на високий рівень цін та інфляційні процеси.
Про нову модель оплати праці поки що мало відомо, адже її було задекларовано міністерством лише в загальних рисах, що заробітна плата педагога після війни може становити близько 40 000 грн., але за умови вдвічі збільшеного навантаження. Подробиці не були оприлюднені, тому і неможливо щось коментувати, аналізувати можна лише тоді, коли нам стануть відомі система, її деталі, розрахунки.
Позиція Профспілки: перш, ніж реформувати систему оплати праці освітян, необхідно навчитися виконувати вже прийняті закони, зокрема ст. 61 Закону «Про освіту», якою встановлено розмір посадового окладу педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії три мінімальні заробітні плати. Ця норма повинна була реалізуватися поетапно і остаточно вступити в силу з 2023 року, однак кожного року її реалізація відкладалася і остаточно була відкладена у зв’язку з війною.
- Чи відчувається кадровий дефіцит? Чи затримуються молоді вчителі у навчальних закладах? Родзинкою роботи обласної організації профспілки з молодими вчителями раніше були зльоти. Чи вдається зберегти цю традицію?
Безумовно, кадровий дефіцит має місце, все менше молодих педагогів ідуть працювати в заклади освіти, особливо у сільську місцевість. Причини все ті ж – низький рівень заробітної плати педагога-початківця, житлово-побутові проблеми, відсутність, наразі із зрозумілих причин, пільгового кредитування молодим сім’ям тощо.
До постійних причин нестачі кадрів додалася й ще одна – виїзд працівників за кордон у зв’язку з воєнною агресією рф. Частина з цих людей призупинили трудові договори, посилаючись на неможливість виконувати свої трудові функції у зв’язку із загрозою для життя та здоров’я у нашій країні, частина звільнилася формально називаючи інші причини, проте є очевидним, що першопричиною для них всіх є повномасштабна війна.
Щодо чудової традиції – проведення зльотів молодих вчителів Кіровоградщини, то через ковід, а зараз вже другий рік війна – отже їх проведення у звичному форматі відтерміновано. Проте, в цьому році в кінці серпня в рамках заходів до 105 річниці від дня народження В.О.Сухомлинського ми змогли провести захід у формі таборівки молодих педагогів Кіровоградщини на базі обласного центру туризму .
І, незважаючи на складний військовий час, він пройшов успішно. Молоді педагоги з різних територіальних громад оволоділи знаннями та практичними навичками так необхідними в сучасних умовах, зокрема, орієнтування на місцевості, надання першої медичної допомоги, дії під час нештатних ситуацій, поводження на воді та ін. Ложкою дьогтю в цьому заході був той факт, що майже половина ТГ не вважали за необхідне виконувати наказ ДОН – не знайшли можливість направити молодого педагога 1-3 років роботи для участі в таборівці.
- Чи є співпраця з громадами? Як живуть сільські школи? Чи правдиві закиди про низьку якість освіти у сільській місцевості?
Переважно співпраця з громадами на місцях існує. Десь краще вдається, десь діалог відбувається складніше. Ми налаштовуємо профспілкові органи на конструктивний діалог.
Щодо існування закладів освіти, то ці повноваження і право щодо їх збереження надано місцевим радам ТГ. Переважно рішення приймається з врахуванням думки громади. Але є й виключення.
Щодо якості освіти – більшість сільських шкіл дають достатньо високий рівень знань, достатньо багато вихованців цих закладів є переможцями обласних та всеукраїнський фахових олімпіад, конкурсів тощо. Але в містах, переважно, рівень матеріально-технічного забезпечення вищий, в т.ч. рівень швидкісного інтернету на порядок гірший у сільській місцевості, що безумовно впливає на якість знань.
- Як складається співпраця Профспілки і нового Міністра освіти?
Вже в перші тижні діяльності нового міністра освіти керівництво Профспілки мало зустріч в міністерстві, обговорило проблемні питання і надало розширену інформацію щодо шляхів співпраці. Наразі практично всі проекти нормативно-правових актів направляються для узгодження до ЦК Профспілки. Головне - нас чують, а удосконалення соціального діалогу безумовно потрібне, причому по всій вертикалі органів управління освітою та профспілкових органів.
- З якими труднощами стикаються профспілкові лідери останнім часом?
Труднощі і виклики останнього часу так чи інакше пов’язані з наслідками збройної агресії рф: нові достатньо складні умови праці, викликані воєнними реаліями, потребують нових підходів до їх вирішення. Було прийнято багато нових законодавчих норм, практики застосування яких просто не існує, бо ми ще не мали досвіду такої війни. Щоб здійснювати одну з основних своїх функцій – правозахисну, фахівцям Профспілки, профактиву потрібно постійно і швидко вчитися, шукати нові форми та методи роботи, вести дуже багато роз’яснювальної роботи щодо прав та обов’язків працівників.
Частково дещо подібний досвід ми вже здобули під час ковідного карантину, з деякими проблемами зіткнулися вже під час повномаштабного вторгнення.
Крім основної звичної профспілкової роботи необхідно відшукувати зовнішні і внутрішні ресурси для волонтерської роботи, допомоги збройним силам, підтримки постраждалим від війни, пораненим профспілковцям, сім’ям загиблих, внутрішньо переміщеним особам тощо.
Природньо, що потрібно виконувати і нашу звичайну роботу: Профспілка системно і постійно моніторить дотримання трудового законодавства, виявляємо порушення, працюємо із скаргами, здійснюємо представництво працівників в судах, в переговорах, при врегулюванні конфліктів, дуже багато консультуємо (кількість консультацій значно зросла), застосовуємо превентивні заходи (правові роз’яснення, навчання, семінари) , - виконуємо статутні завдання.
Початок нового навчального року це завжди відповідально і непросто а особливо у цей надскладний період нашої історії, коли вся країна згуртувалася на захисті суверенітету, коли левова частина бюджету держави скерована на військові потреби.
Проте незважаючи на повномасштабну війну ми вже сьогодні плануємо завтрашній день у європейському співтоваристві, і віримо що Україна стане флагманом демократії, яка базується на верховенстві права, соціальному партнерстві влади та людини праці, де пріоритетом, як у більшості європейських країн, мають стати розвиток освіти та медицини.
Ми маємо надію, що прогресивний курс на збереження та розвиток освіти буде продовжений, як за фінансової підтримки на державному рівні (з врахуванням можливостей військового стану) так, і особливо сьогодні це є актуальним та необхідним, - шляхом співпраці з депутатами ТГ, консолідації місцевих бюджетів на освітню галузь.
Ми повинні на ділі доводити що існує реальний соціальний діалог органів влади, місцевого самоврядування, ТГ і єдиних законних представників працівників галузі - Профспілки працівників освіти і науки України.
Впевнений що цей шлях приведе до вирішення багатьох проблемних ситуацій, лише треба почути один одного і зробити крок на зустріч.
Бажаю нам всім удачі у новому навчальному році, душевного спокою і віри в силу ЗСУ, нашу Перемогу і в те що ми зможемо реалізувати всі наші задуми на освітянській ниві.
Слава Україні!
- Які особливості нинішнього навчального року – для освітян та профспілкових лідерів?
Другий навчальний рік розпочинаємо у період повномасштабної війни розв’язаної рф. Особливості – в першу чергу забезпечення безпечний умов учасникам навчально-виховного процесу. Надання якісних знань та навичок і серед головних завдань педагога – формування патріота України на основі культу української мови та реальної правдивої історії нашої Батьківщини. Процес отримання знань неможливий без матеріально – технічного забезпечення навчальних закладів і високопрофесійного кадрового потенціалу. Отже, без відповідного фінансування це буде зробити надзвичайно складно. Ми розуміємо, що в державі діє військовий стан і переважно видатки державного бюджету ідуть на оборону країни. Тож сьогодні, як ніколи, важливим є максимально можливе фінансування галузі з місцевих бюджетів, а це без плідного соціального діалогу з депутатами та керівниками ТГ неможливе.
Звичайно ж, одним із головних завдань обласної організації Профспілки є правовий захист прав та інтересів освітян та осіб, які навчаються у трудових та соціально-економічних відносинах, як у поточних, так і перспективних питаннях: вчасна і в повному обсязі виплата заробітної плати та стипендій, забезпечення встановлених законодавством та колективними договорами гарантій, що особливо актуально під час дії воєнного стану, коли окремі права та гарантії можуть обмежуватися, коли працює специфічне законодавство, яке не є звичним і добре знайомим більшості громадян, коли вони переживають новий досвід організації життя та праці під час гарячої фази війни. Ось такі поточні завдання на початку нового навчального року.
- Голова Профспілки освітян України нещодавно у статті на сайті Інтернаціоналу освіти зазначив, що головне – безпека навчального процесу для вчителів та дітей. Яка ситуація з укриттями в області?
Побудова та облаштування укриттів – це надважливе завдання. Наскільки мені відомо, практично всі бюджети громад області скерували на ці цілі значні видатки і преважна більшість закладів освіти мають укриття. Є, безумовно, питання до їх якості та комфортності перебування в них, але в основному питання вирішено. Підтвердженням цьому є той факт, що понад 90% закладів освіти розпочали роботу в очному режимі.
Питання створення безпечних умов не нове для нас, воно завжди було під особливим контролем Профспілки, просто зараз воно набуло нових сенсів та форм роботи, що оперативно відображаються в колективних договорах і угодах, виконання положень яких контролюється надзвичайно ретельно. Декілька раз питання безпеки праці обговорювалися на навчанні профактиву, які проводяться незважаючи на війну, з цього питання направлялися письмові роз’яснення та методичні матеріали профспілковим організаціям, органам управління освітою та керівникам закладів і установ освіти. Ще з початку 2020 року в зв’язку із оголошенням пандемії, освіта - одна з перших галузей, де почали впроваджуватися нові безпекові заходи, в тому числі організація дистанційного навчання, що постійно вдосконалюється, і зокрема, це дало змогу навіть за умов тотальних обстрілів і блекаутів забезпечити надання достатньо якісних освітніх послуг.
Відповідно, за участі Профспілки вносилися необхідні у нових реаліях зміни до чинного законодавства, ретельно відслідковувалося правильність його застосування, надавалися усні і письмові роз’яснення працівникам і керівникам закладів та установ освіти, учням і студентам та їх батькам.
Вже традиційним став конкурс з охорони праці, який щорічно організовується Профспілкою, відзначаючи кращі колективи грошовими винагородами, тим самим ще й у такий спосіб стимулюючи цей вид роботи та отримуючи змогу вивчати, узагальнювати і поширювати передовий досвід організації безпечних умов праці.
- На якому етапі проблема про погодження з профспілковими органами питання щодо локальних актів, які видають керівники закладів?
На жаль, ми не можемо констатувати цілковите вирішення цієї проблеми, але це більше пов’язано з людським фактором, оскільки порушення допускають окремі керівники закладів освіти. В нашій галузі Профспілкою досягнено достатнього унормування обов’язку роботодавця погоджувати з профспілковими органами всіх без виключення локальних нормативних актів, що видаються роботодавцем (наказів, розпоряджень, інструкцій, графіків, розкладів тощо). Крім вимог про погодження окремих видів локальних нормативних актів, що містяться у Законі України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», пряму норму про обов’язковість погодження з Профспілкою містить Галузева, Обласна та регіональні угоди а також всі колективні договори. Систематично, і з початком цього навчального року також, щодо цього проводяться навчання профактиву та надсилаються детальні роз’яснення роботодавцям. Для нас процедура погодження не є простою формальністю, це можливість ефективно впливати на дії та рішення роботодавців, вести з ними переговори тощо.
Важливим також є і те, що унормовано колективними договорами і угодами участь представників Профспілки в роботі дорадчих та робочих органах усіх рівнів: комісіях, колегіях, радах тощо, що дає змогу брати участь в розробці, вносити пропозиції та коригувати зміст локальних нормативних актів ще на стадії їх створення, до їх підписання і погодження.
- Роль колективних договорів сьогодні.
Значення колективних договорів важко переоцінити в будь-який час, а сьогодні й поготів. Останнім часом трудове законодавство зазнало значних змін під впливом пандемії короновірусу, війни та й, власне, розвитку суспільних відносин в цілому. Багато нормативних актів приймалося в умовах виключних обставин і елементарного браку часу, коли ситуацію було важко (а подекуди і неможливо) прогнозувати, апробувати і передбачити особливості правозастосування.
Очевидно, що за таких умов виникають юридичні колізії, неузгодженість окремих норм або ж, взагалі, правовий вакуум чи варіативність. За таких умов досягти законності та справедливості при захисті прав та інтересів працівників, збалансованості між правами та обов’язками можливо чи не в єдиний спосіб – закріплюючи домовленості працівників через представництво Профспілки з роботодавцем, сформулювавши і закріпивши їх у колективному договорі. Саме в колективному договорі та його додатках визначаються системи оплати праці, конкретизуючи доплати і надбавки за окремі види робіт чи особливі досягнення, закріплюються умови праці, в тому числі і вимоги до її безпечності, встановлюються гарантії та соціальні пільги тощо – іншими словами: колективний договір встановлює і конкретизує вимоги до умов праці та винагороди за неї, усуваючи приводи для трудових спорів ще до їх виникнення, без нього неможливо обійтися.
Саме тому Профспілка надає роботі з укладання та контролю за виконанням колективних договорів надзвичайного значення: на всіх рівнях профорганізацій систематично (в умовах пандемії та воєнного стану також) проводяться навчання профактиву щодо процедури укладання колективних договорів та їх змісту, фаховими юристами Профспілки розроблено, постійно удосконалюються та рекомендуються до застосування типові зразки колдоговорів для різних типів закладів і установ освіти, враховуючи їхні особливості, постійно відбувається оперативне реагування на виникнення нових особливостей в правовідносинах в галузі та їх врегулювання у колективних договорах. Це постійна кропітка і відповідальна робота.
Важливим є те, що ми одні з перших запровадили практику розповсюдження лише на членів Профспілки умов колективного договору, які перевершують гарантії, встановлені чинним законодавством. Наприклад, чинне законодавство встановлює оплату вимушеного простою не з вини працівника у розмірі 2/3 середнього заробітку, а Профспілці в процесі переговорів з роботодавцем вдалося досягти гарантованої оплати такого вимушеного простою в розмірі середнього заробітку (тобто на третину більше). Оскільки це досягнення саме Профспілки, то справедливим буде, якщо ним будуть користатися лише її члени. Але на сьогодні побутує практика, коли умови колдоговорів розповсюджуються однаково на всіх працівників, не залежно від членства в Профспілці, але такий стан справ не є справедливим. Тому, щоб виправити ситуацію, ми рекомендуємо, керуючись рекомендаціями Міжнародної організації праці, включати в колективні договори умови, що дозволяють лише членам Профспілки користуватися її надбаннями (перевагами), що перевершують встановлені законодавством мінімуми гарантій (соціальних чи то в оплаті праці, нормах відпочинку тощо).
Крім системного моніторингу стану колдоговірної роботи в організаціях усіх рівнів, обласною організацією Профспілки започатковано і щорічно проводиться конкурс на кращий колективний договір, параметри оцінювання яких постійно удосконалюються. Однак, щоб отримати перемогу у цьому конкурсі та значну винагороду за призові місця, недостатньо просто виписати укласти гарний колективний договір, який би відповідав всім заявленим високим критеріям і вимогам, потрібно домогтися його виконання. Цей конкурс дає змогу не лише стимулювати колдоговірні процеси, а і створює можливість вивчення кращого досвіду та його поширення, що, в свою чергу, має наслідком покращення умов праці та її оплати, вирішення окремих проблем, зміцнення захисту прав та інтересів освітян. Двічі на рік спеціальні комісії, куди входять представники сторін колдоговору, аналізують його виконання і не рідше одного разу на рік представники роботодавця і профорганізації звітують перед колективом про виконання.
- Чи вирішено традиційну проблему галузі щодо використання залишків освітньої субвенції?
Ситуація з залишками освітньої субвенції у 2023 році покращилася порівняно з минулими роками, і, в першу чергу, завдяки системному контрою виборних профспілкових органів на місцях. Залишки станом на 01.08.23. складали понад 78 млн. грн., найбільші у громадах м. Кропивницький, обласному бюджеті, Гайворонській, Олександрівській громадах, проте переважно накопичення коштів відбувається з метою виплати грошової винагороди до дня працівників освіти.
- Що можете сказати про нове положення про атестацію педпрацівників? Яка роль профспілки у цьому процесі?
Всі організаційні ланки Профспілки (починаючи від первинних організацій і до Центрального комітету) активно працювали на розробкою нового Положення про атестацію педагогічних працівників, активно обговорюючи, надаючи пропозиції та зауваження. На жаль не всі вони були враховані. Одна з новацій нового Положення про атестацію педпрацівників – норма про участь представників профспілкових організацій у роботі атестаційної комісії. Сьогодні представники Профспілки включаються до складу атестаційних комісій всіх рівнів, здійснюють контроль за дотриманням вимог законодавства при проведенні атестації та нарівні з іншими членами беруть участь у прийнятті рішень. При оспорюванні рішень атестаційної комісії педпрацівниками, профспілкові органи забезпечують правову допомогу при підготовці апеляції.
- Чи зрушена проблема щодо фінансування проведення обов’язкових медичних оглядів?
Це питання, як і раніше, на постійному нашому контролі і вирішується, як і в минулі роки, по різному. Починаючи ще з весни, обласний комітет Профспілки спрямував письмові роз’яснення та звернення роботодавцям, головам, депутатам територіальних та обласної ради, керівникам органів управління освітою та керівникам закладів освіти, до обласної військової адміністрації з вимогою забезпечити фінансування медоглядів працівників освіти за рахунок роботодавця, надавши всі законодавчі обгрунтування. Зараз обласний комітет моніторить стан вирішення цього питання, але, за попередньою інформацією, переважно у ТГ це питання вирішується – оплату медоглядів згідно закону здійснює роботодавець. Проте, на жаль, негативно це питання вирішується в закладах обласного підпорядкування. Департамент освіти і науки, посилаючись на військовий стан, недостатність фінансування, звернувся з доповідною щодо додаткового фінансування до обласної військової адміністрації та обласної ради. В результаті це питання навіть не розглядалося на сесії обласної ради, проте є відповіді цих інстанцій, що питання на контролі і буде позитивно вирішено. Проблема лиш в тому що розпочався новий навчальний рік і керівники цих закладі змусили працівників проходити медогляди за власні кошти, а це від 1300 до 1800 грн. в залежності від територій, ми вже не рахуємо кошти на дорогу. Заради об’єктивності маємо сказати, що в окремих закладах працівникам видали незначні суми премій, а в деяких пообіцяли компенсацію за медогляди в кінці року за умови економії фонду заробітної плати. Роботу щодо врегулювання цього питання продовжуємо.
- Оплата праці освітян в умовах воєнного часу, зокрема під час дистанційного навчання? Що скажете про нову модель оплати праці вчителів та пілотний проект нової системи оплати праці?
В переважній більшості освітяни почали працювати дистанційно ще до початку повномасштабного вторгнення російських військ в Україну, ще під час карантину в зв’язку з пандемією короновірусу. Тому питання оплати праці на час оголошення в країні воєнного стану були врегульовані. Власне, особливих питань стосовно оплати праці не виникало й у ковідний період, тому що змін зазнали лише організаційні форми роботи (впроваджено дистанційну), а оплата залишалася без змін, ситуація вимагала застосування дещо інших прийомів та методів, але суть роботи залишалася та сама, посадові обов’язки – ті самі, тому і оплата праці особливих змін не зазнала. Певна відмінність була лише у оплаті простою: за період вимушеного простою, наприклад під час самоізоляції, виплачувався середньомісячний заробіток, а не 2/3 (як у інших галузях), що було беззаперечним здобутком Профспілки.
Агресія рф, що спричинила запровадження воєнного стану в Україні, не зумовила особливих змін в оплаті праці освітян: вони продовжували працювати (в нових умовах, але виконували ті ж самі функції) і це не призвело до змін в оплаті праці. Це має як позитивну сторону – умови не погіршилися, але має і негатив – вже досить тривалий час і без того невисокі доходи освітян не підвищувалися, не зважаючи на високий рівень цін та інфляційні процеси.
Про нову модель оплати праці поки що мало відомо, адже її було задекларовано міністерством лише в загальних рисах, що заробітна плата педагога після війни може становити близько 40 000 грн., але за умови вдвічі збільшеного навантаження. Подробиці не були оприлюднені, тому і неможливо щось коментувати, аналізувати можна лише тоді, коли нам стануть відомі система, її деталі, розрахунки.
Позиція Профспілки: перш, ніж реформувати систему оплати праці освітян, необхідно навчитися виконувати вже прийняті закони, зокрема ст. 61 Закону «Про освіту», якою встановлено розмір посадового окладу педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії три мінімальні заробітні плати. Ця норма повинна була реалізуватися поетапно і остаточно вступити в силу з 2023 року, однак кожного року її реалізація відкладалася і остаточно була відкладена у зв’язку з війною.
- Чи відчувається кадровий дефіцит? Чи затримуються молоді вчителі у навчальних закладах? Родзинкою роботи обласної організації профспілки з молодими вчителями раніше були зльоти. Чи вдається зберегти цю традицію?
Безумовно, кадровий дефіцит має місце, все менше молодих педагогів ідуть працювати в заклади освіти, особливо у сільську місцевість. Причини все ті ж – низький рівень заробітної плати педагога-початківця, житлово-побутові проблеми, відсутність, наразі із зрозумілих причин, пільгового кредитування молодим сім’ям тощо.
До постійних причин нестачі кадрів додалася й ще одна – виїзд працівників за кордон у зв’язку з воєнною агресією рф. Частина з цих людей призупинили трудові договори, посилаючись на неможливість виконувати свої трудові функції у зв’язку із загрозою для життя та здоров’я у нашій країні, частина звільнилася формально називаючи інші причини, проте є очевидним, що першопричиною для них всіх є повномасштабна війна.
Щодо чудової традиції – проведення зльотів молодих вчителів Кіровоградщини, то через ковід, а зараз вже другий рік війна – отже їх проведення у звичному форматі відтерміновано. Проте, в цьому році в кінці серпня в рамках заходів до 105 річниці від дня народження В.О.Сухомлинського ми змогли провести захід у формі таборівки молодих педагогів Кіровоградщини на базі обласного центру туризму .
І, незважаючи на складний військовий час, він пройшов успішно. Молоді педагоги з різних територіальних громад оволоділи знаннями та практичними навичками так необхідними в сучасних умовах, зокрема, орієнтування на місцевості, надання першої медичної допомоги, дії під час нештатних ситуацій, поводження на воді та ін. Ложкою дьогтю в цьому заході був той факт, що майже половина ТГ не вважали за необхідне виконувати наказ ДОН – не знайшли можливість направити молодого педагога 1-3 років роботи для участі в таборівці.
- Чи є співпраця з громадами? Як живуть сільські школи? Чи правдиві закиди про низьку якість освіти у сільській місцевості?
Переважно співпраця з громадами на місцях існує. Десь краще вдається, десь діалог відбувається складніше. Ми налаштовуємо профспілкові органи на конструктивний діалог.
Щодо існування закладів освіти, то ці повноваження і право щодо їх збереження надано місцевим радам ТГ. Переважно рішення приймається з врахуванням думки громади. Але є й виключення.
Щодо якості освіти – більшість сільських шкіл дають достатньо високий рівень знань, достатньо багато вихованців цих закладів є переможцями обласних та всеукраїнський фахових олімпіад, конкурсів тощо. Але в містах, переважно, рівень матеріально-технічного забезпечення вищий, в т.ч. рівень швидкісного інтернету на порядок гірший у сільській місцевості, що безумовно впливає на якість знань.
- Як складається співпраця Профспілки і нового Міністра освіти?
Вже в перші тижні діяльності нового міністра освіти керівництво Профспілки мало зустріч в міністерстві, обговорило проблемні питання і надало розширену інформацію щодо шляхів співпраці. Наразі практично всі проекти нормативно-правових актів направляються для узгодження до ЦК Профспілки. Головне - нас чують, а удосконалення соціального діалогу безумовно потрібне, причому по всій вертикалі органів управління освітою та профспілкових органів.
- З якими труднощами стикаються профспілкові лідери останнім часом?
Труднощі і виклики останнього часу так чи інакше пов’язані з наслідками збройної агресії рф: нові достатньо складні умови праці, викликані воєнними реаліями, потребують нових підходів до їх вирішення. Було прийнято багато нових законодавчих норм, практики застосування яких просто не існує, бо ми ще не мали досвіду такої війни. Щоб здійснювати одну з основних своїх функцій – правозахисну, фахівцям Профспілки, профактиву потрібно постійно і швидко вчитися, шукати нові форми та методи роботи, вести дуже багато роз’яснювальної роботи щодо прав та обов’язків працівників.
Частково дещо подібний досвід ми вже здобули під час ковідного карантину, з деякими проблемами зіткнулися вже під час повномаштабного вторгнення.
Крім основної звичної профспілкової роботи необхідно відшукувати зовнішні і внутрішні ресурси для волонтерської роботи, допомоги збройним силам, підтримки постраждалим від війни, пораненим профспілковцям, сім’ям загиблих, внутрішньо переміщеним особам тощо.
Природньо, що потрібно виконувати і нашу звичайну роботу: Профспілка системно і постійно моніторить дотримання трудового законодавства, виявляємо порушення, працюємо із скаргами, здійснюємо представництво працівників в судах, в переговорах, при врегулюванні конфліктів, дуже багато консультуємо (кількість консультацій значно зросла), застосовуємо превентивні заходи (правові роз’яснення, навчання, семінари) , - виконуємо статутні завдання.
Початок нового навчального року це завжди відповідально і непросто а особливо у цей надскладний період нашої історії, коли вся країна згуртувалася на захисті суверенітету, коли левова частина бюджету держави скерована на військові потреби.
Проте незважаючи на повномасштабну війну ми вже сьогодні плануємо завтрашній день у європейському співтоваристві, і віримо що Україна стане флагманом демократії, яка базується на верховенстві права, соціальному партнерстві влади та людини праці, де пріоритетом, як у більшості європейських країн, мають стати розвиток освіти та медицини.
Ми маємо надію, що прогресивний курс на збереження та розвиток освіти буде продовжений, як за фінансової підтримки на державному рівні (з врахуванням можливостей військового стану) так, і особливо сьогодні це є актуальним та необхідним, - шляхом співпраці з депутатами ТГ, консолідації місцевих бюджетів на освітню галузь.
Ми повинні на ділі доводити що існує реальний соціальний діалог органів влади, місцевого самоврядування, ТГ і єдиних законних представників працівників галузі - Профспілки працівників освіти і науки України.
Впевнений що цей шлях приведе до вирішення багатьох проблемних ситуацій, лише треба почути один одного і зробити крок на зустріч.
Бажаю нам всім удачі у новому навчальному році, душевного спокою і віри в силу ЗСУ, нашу Перемогу і в те що ми зможемо реалізувати всі наші задуми на освітянській ниві.
Слава Україні!
Розмову вела Марія Іванова
За Матеріалами - "Народного слова"
За Матеріалами - "Народного слова"
- Розділ: Офіційні документи та повідомлення
| - Автор: Lenchik
- Коментарів: 0
- Переглядів: 76
|
Информация
Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.